HASAN ALİ YÜCEL KİMDİR ? - ESERLERİ NELERDİR ?

ATATÜRK'ÜN MİLLİ EĞİTİM BAKANI VE KÖY ENSTİTÜLERİNİN KURUCUSU

'' HASAN ALİ YÜCEL KİMDİR ? -  ESERLERİ NELERDİR ? ''


HASAN ALİ YÜCEL


Bir çoğumuz Dünya Klasiklerini okumak için bilerek ya da bilmeyerek onun çevirilerini okuruz. Bu yazıyı geçen gün elime ulaşan ve uzun süredir beklediğim Puşkin'in Yüzbaşının Kızı Adlı eseri elime ulaşınca çekmeye karar verdim çünkü bu benim ilk İş Bankası Kültür Yayınları Hasan Ali Yücel Klasikleri 'ne ait kitabım. Peki Kim bu hakkında bir çok kitap yazılan  Hasan Ali Yücel ?

Aslında onun oğlunu hepimiz tanıyoruz ünlü şair 
Can Yücel . Hasan Ali Bey  1897 yılında İstanbul'da doğdu. Öldükten sonra kıymeti artan isimlerden biri olan Yücele kanımca Atatürk'ten sonraki Baş Öğretmen desek yeridir. Hem İstanbul Üniversitesinde okumuş hem de Yeni Kapı Mevlevihane'sinden yetişmiş bir ilim adamı olarak  bugünün şartlarında anlaşılması zor bir sentezin ürünüdür. Yani Hem Doğuyu hem Batıyı çok iyi bilen bir isim olarak yetişmiştir..

 Tek parti döneminde Cumhuriyet Halk Partisinin eğitim bakanı ve ileri gelenlerinden biriydi. Okullarda okutulması için Mantık ve Felsefe kitapları ( ki kendisi felsefe hocasıdır ) kaleme alan yazar İyi Vatandaş İyi İnsan ismiyle yazdığı kitabı günümüzde dahi okunması gereken , unuttuğumuz bir değer olan iyi insan olabilmenin az sayıda örneğinden bir tanesidir. Bugünün dayatmacı eğitim sisteminde öğretilmeyeni öğreten bir Milli Eğitim Bakanı düşünün yazdığı bir çok eserinde Meslek nedir ? Okul Nedir ? gibi soruları yanıtlamış ve günümüze yansıtabileceğimiz pratik bilgiler bırakmış bizlere. Bugün bir kesim tarafından yerden yere vurulan Yücel ; Belli bir kesimin ya da belli öğretilerin insanı olmamak adına hayatı boyunca mücadele etmiştir.  Özellikle kendinden önce gelen Milli Eğitim Bakanı Mustafa Necati'nin açtığı yolda eğitimi geliştirmiş ve bence Osmanlıya kıyasla Cumhuriyetin en hızlı atılım gerçekleştirdiği büyük devrimler arasında eğitim ilk sıradadır..

Burada özellikle belirtmem gereken nokta KÖY ENSTİTÜLERİ olmak durumundadır. Köylülerin çok daha iyi şartlarda eğitim görmesinin yanı dışında Tiyatro , Müzik , Adab-ı Muaşeret ( Görgü Kuralları ) , Resim , Heykel , Marangozluk gibi çeşitli eğitimler verilen bir kurumdu. Bu okulların asıl mimarı İsmail Hakkı Tonguç'tur. Bu isimleri bilmek ve anlamak Türkiye eğitim hayatında bir dönem zirve yapan sistemin, bugün 4 + 4 + 4 gibi karmaşık modellerle  ilerletilmeye çalışılması gayet akıl dışıdır. ( Bu konuda araştırma yapmak isteyenler Osman Nuri Ergin'in 5 kitaptan oluşan Türk Maarif Tarihi eserlerini okuyabilirler. Piyasada zor bulunan bir eserdir ayrıca . )

Uzun lafın kısası Atatürk dönemini önemli kılan şeylerden bir tanesi o dönemde yetişmiş insanlardır. Bunların başında da Hasan Ali Yücel gelir . Bugün okuduğumuz klasikler onun sayesinde elimizdedir. Ben onu hem rahmetle anıyor hem de bizlere bu kadar kıymetli eserler bıraktığı için kendisine teşekkür ediyorum. 




 - HASAN ALİ YÜCEL KLASİKLERİ -


HASAN ALİ YÜCEL


HASAN ALİ YÜCEL





- HASAN ALİ YÜCEL'İN YAZDIĞI KİTAPLAR -


HASAN ALİ YÜCEL

HASAN ALİ YÜCEL






- HASAN ALİ YÜCEL HAKKINDA YAZILAN KİTAPLAR -


HASAN ALİ YÜCEL


HASAN ALİ YÜCEL



Ayrıca oğlu Can Yücel tarafından babasına yazılmış Hayatta Ben en çok babamı sevdim isimli şiiri okumanızı tavsiye ederim .







HASAN ALİ YÜCEL VE ESERLERİ ADLI YAZIMIN BURADA SONUNA GELDİK. OKUDUĞUNUZ İÇİN TEŞEKKÜR EDER DİĞER YAZILARIMI DA OKUMANIZI ÖNERİRİM. 



Yorumlar